isodamme deuze points – zwanzig jahre einsamkeit

minu sohivanaisa, jean-claude von isodamme on tõeline võitleja. tal pole vist ühtegi tulistamisest ja peksmisest vaba nädalat. iga kord terve persetäis pahasid nottida. sellest kvantitatiivsest väljendist tekkis mul aga arutelu tähenduste ebaõigluse üle.
heideggeri fenomenoloogiline analüüs jõuab tähendusteta maailma. kunsti silmas pidades on see justkui ohtlik, tavaelus aga kohati täiesti tervitatav. miks nelgid on matuselilled? miks suur auto on väike peenis? miks on ülepea olev, aga eimiski? miks öeldakse – persetäis – anus kui koht on ju ometi nii väike. miks kardetakse poesiseselt ostukäru varastamist – ons tarbimishullus tõesti nii ohtlik, et ma peale enda kauba ka teiste oma kinni hakkan maksma?
või miks on keelatud vili tahetum. muidugi tekib huvi näha, kuidas lugu, mis on liiga isiklik ja teistele näitamine ei tahaks nagu kuidagi kõne alla tulla, valgel linal areneb. või kas ikka areneb? teema kui valu- või valepunkti äranäitamise nimel pole ju tarvis valmistada kahte tundi kinolinti tühjuses aelevate inimestega. ära tehtud, mitte läbi töötatud. ebaveenev. ma pole siiamaani hakanud loo enda üle mõtlema, sest miski visuaalses teostuses ei pannud mind seda tegema või hoiab vägisi tähelepanu oma ebaõnnestunud kehandil, millele ma sooviks suurest haletsusest paremat olevikku või ravi.
teisalt oleks õiglane mitte diskrimineerida ning vaadelda kõiki objekte ühes loodud süsteemis. miks anda kunstile tähendus või isegi sundida see tema osaks, olemata rahul teadmatusega tähendusest või puhta fenomeniga? miks võtta inimestelt õigus mind hukka mõista, kui valin enda isikliku maitse järgi kingituseks neli valget nelki? tava ei ole ju kohustus või maitseotsustuste väljahääletamine. ta pole isegi mingi Üks Tava või kindel Tava. on küll korduse mõistmine erinevates olukordades, ent see pole reeglipärane. kordus ületatakse siis samuti, ainult et vähesemal määral kui nt nelkide viimine sünnipäevale. tava rakendus on individuaalne ja tegursõltuv – pole tava iseeneses. käitudes nii, et minu toimimise maksiim võiks ühtlasi saada ka üleüldiseks seaduseks, propageerin ma valikuvabadust. ma ei keela hukkamõistu; ka selles peaks olema mõistmine.
berežovski audiokursusel loova alge ja huvi kohta kuulduga taaskohtumisel mäeotsa proseminaris leidus väljaütleja, kes tunnistas oma eelistust tekitavat jõudu fotograafias kasutada, selle asemel et naisu man seksistellä. kas fotobiont isotamm mõistab ta hukka? ei! võib-olla on loomingulise kliimaksi ejakulatiivne saavutamine liiga lihtne lahendus, võib-olla ongi parem asi teisiti lahendada. aga tegu pole ju ometi laiskusega. või on? tegu pole ju ometi kindla enesedistsipliiniga, mis muundab seksisoovi reeglipäraselt fotograafiaks. vist mitte.
minu loomevajadus on ju minu isiklik asi. 20 jahre einsamkeit. loomeprotsess on minule, tulemus ka teistele, kui vastupidi ei saadud määratud. see on nagu seks, mida ma teistele ei näita, küll aga uhkeldan ma kõikjal oma beebiga, varjamata oma isaduse õnne. laps peab muidugi värsket õhku ka hingama. ehk ei saa ma lihtsalt oma tegude seletamisega hakkama, tagajärgede veel kuidagi.
loomingus tekib mul suur vajadus üksinduse järele ning vajadus enda jaoks. kalev, alan ja kaisa on väga head inimesed, nii ka tkk iseenesest, seega on mul kahju neile pettumust valmistada, kuid ka kuuenda sessiooni jaoks ei ole mul ikka veel austust hindamiste vastu. ma ei ela hindamistest oma töödega üle, ma vassin neist läbi, nad on alati jäänud asjaks nende jaoks.
kunst on küll töö, aga võib-olla kuidagi teistmoodi. ma ei jõua reeglina ühegi kursuse raames tundeni, mis tekib mu enda tööd tehes. pigem teen ma siis kellegi teise tööd või segan neid nende töös. ma olen nagu maamees suure viljaka põllu serval, mis ootab kündmist, kuid mul ei lähe kõvakski. mul on küll loov missioonitunne olemas, ma tunnen kõhukülma judisevat pingulvärisevat vajadust kunsti teha, aga alles siis, kui näen mingit suurt kunsti, mis tõesti mõjub ning tahan saavutada sama või isegi suuremat.

Autor: isotamm

fiktiivne šokikunstnik eugen j isotamm on esteetiline ja jõhker. maskuliinse absurdi miinisondeerija: kontseptuaalne, väheatraktiivne, kitsa silmaringi ja rinnaga. faktid ja uurimistöö, sotsiaalne keskkonnateadus, kolumniõigus poliitikas - neid ega omavahelisi sohilapsi eugen ei tunnista, tema eesmärgid on kõrgemad. valge kaamli taga seisab analüüsiv loovus, käsitlemas ühiskonna iluvigu viisil, mis kedagi ei huvita. tema kurblik naer ei taha kedagi iial solvata - eugen vaatab enesesse ja kekutab peegli ees, tahtes vajuda ühte kunsti, apostelnegatiivsuse ja eelkõige olematusega, milles on kõik. nii kauapüsiv elu, püsivad väärtushinnangud kui ka prioriteedid, mis ei maksa midagi. ka narcissus jõllitas oma peegeldust, kuid pygmalion on siinkohal tähtsam. teadmine, et ma pole oma arvamuste, vaadete, emotsioonidega üksi, vaid üksi teiste seas, on hea ajend veebipäeviku alalhoidmiseks. kui kunstnik ei armasta oma loomingut, pole armastust olemaski. tarka juttu võib rääkida mitmeti. tähtis on eetiline ausus, millega autor on ettevaatlik ja oskuslik käsitsema kaaskodanikku kui ebavõrdset võrdsuses. 'inimene ja ühiskond' ei pea tähendama argumenteeritust, vastupidi - vaba ajastukirjandus on meeldiv siis, kui ta võrdleb end teistega, jättes kõrvale ametliku kuivuse ja 'logiraamatu' algupärase tähenduse täitmise tühisuse. kui maine hoidmine midagi tähendab, siis praegu veel ajalehed. samas - uksed lähevad praokile juba kõikjal ja arvamusveergude või kinoarvustuste puhul on näha ka noorte rollerimeeste kirjasülge. kitsipungina arvan teisalt, et blogosfäär või nett üldse on rohkem selle 'tasuta' muljega ning osalise infohoolikuna hindan kõrgelt urisevat kasti, mille küljes monitor.

Lisa kommentaar

